Tittel Prototype 24 – Team Kåres drageracer 
Status Tilhører kunstneren
År 2020

Les mer

Kåre hadde aldri brydd seg om små maskiner. Mens de andre barna lekte seg med gressklippermotorer og karbidbomber, hadde Kåre større ting på gang. Helt siden bestefar tok ham med på Dragracing i 6 års alderen var det kun dragracing som gjaldt. Eller Drageracing som han kalte det da. «Når jeg blir stor skal jeg bli drageræser», sa han. De voksne lo, men bestefar lo ikke. Han visste at siste kapittel ikke var skrevet. 

Mange år senere var Kåre et kjent navn i miljøet. Kjent og fryktet. Kåre var nemlig ubeseiret. I konkurransene var det ingen som lenger drømte om gull. «Sølv er det nye gull», sa en radioreporter engang, og klokere ord hadde ikke blitt sagt fra kommentatorboksen, med ett unntak; «Daim er ikke godt.» 

Det som begynte som en talefeil var nå blitt en helt ny sportsgren. Dragracing var redusert til lilleputtgrenen i motorsportverdenen, mens drageracing var for de seriøse. Kåre hadde sluttet med dragracing for mange år siden – det var rett og slett for pinglete.

Etter å ha kjørt i filler 23 prototyper, kunne man høre motorlyden fra den nye drageraceren: Prototype 24. Hver gang Kåre kom med et nytt kjøretøy stod bilfabrikantene i kø for å kopiere. Han hadde møysommelig patentert alle nyvinninger- Da han hadde et tilstrekkelig stort knippe med patenter strødde han dem ut og ropte «Vær så god! Bruk det som dere vil. Det er uansett gårsdagens løsninger.» Det var av Kåre Elon Musk fikk ideen om å gjøre det samme hos Tesla.

Kommunikasjonsgjøken i Team Kåre presenterte det nye kjøretøyet. Kåre hadde aversjon mot mennesker som var i stand til å si «Få billetter igjen» før de hadde solgt en eneste billett. Kommunikasjonsbroilerne fra Campus Marketing var noen skikkelige gjøker i følge Kåre, og siden han var sjefen ble kommunikasjonsavdelingen bare kalt gjøkeredet. Gjøken kremtet og begynte presentasjonen: «Prototype 24 har en revolusjonerende ny dekkteknologi», sa han. «Vi har utviklet atmosfæriske gummifrie luftdekk etter en gammel oppskrift fra pølseindustrien i Moelv; Skinnfrie pølser uten innmat.»

Tilskuerne så ut som flypassasjerer som nettopp fikk kansellert flyet.

«Med luftlompe», la han til etter en kunstpause. 

«Keiserens nye klær, altså» ropte en i forsamlingen.

Kommunikasjonsgjøken nikket: «For deg kanskje. Fordi du bare kjenner bare gårsdagen.» Han bevilget seg nok en kunstpause før han fortsatte: «Energioverføringen på bakhjulene i løpets første fase er så stor at metallet smelter. Hjulet får en viskøs, klebrig overflate som skaper en gripeevne man aldri før har sett i denne sporten. I Team Kåre kaller vi det diktatorgrep. Det oppstår refleksive, temporære molekylbindinger mellom underlaget og metallet som i neste runde frigjør energi og hjelper kjøretøyet framover. Hver nanoseksundmeter oppstår en pulserende fisjon-fusjon-prosess som skaper Kelvin-Helmholtzke svingninger i bakken. Hjulets overflate oscillerer etter hvert til et radiell-aksielt laminært plasmalim med ufattelig gripeevne med positivt, netto energioverskudd i Rock’n Roll-klassen. En påseilet helgelending var så uheldig å stå bak det ene hjulet under en test i forrige uke. Han kommer neppe inn på Markedslågskolen lenger.» Kommunikasjonsgjøken humret og ble med ett tre cm høyere.

«For å kompensere for tilt, trust, dreiemoment, rotasjon, treghetsmoment, sleng og kantring har vi montert en tosylindret Compackt Perkins ADHD Intense turbo Fuelprop-motor foran føreren. Motorene ble som kjent brukt på de gamle romfergene. De ble droppet da de hadde en tendens til å stikke av fra romferga for deretter å miste helt interessen. Et slags opp-som-en-hjort-ned-som-en lort prinsipp. Dumt for romferger. Perfekt for drageracing.»

«I fronten har vi et modifisert Janushode. Allerede etter 14 meter vil farten være så stor at Janus himself vil få krokodilletårer i øynene. På denne måten får vi kjølt kjøretøyet slik at vi unngår komplett nedsmelting.»

Kommunikasjonsgjøken plukker en skinnfri pølse uten innmat ut av løse luften. Så legger han den i en luftlompe og ruller det hele sammen før han kaster det i seg i ett jafs. 

«Resten er ordinære oppfinnelser. Ressonanstenning, lærtrukket panser, slingrekjølt slingrekjøl, karbonfilamentert baklys med protonspeil for nøyaktig avlesing av banen, brannsikker mikrofiberhjelm og økologisk østerstak. Taket genererer en platelignende turbulens som øker marktrykket brutalt. Den som har tråkket barbent på en slik østers vet hva jeg snakker om. Tenk på reaksjonen da du tråkket feil.»

Kåre vrir om tenningsnøkkelen. Han er motstander av tenningsknapp etter å ha hatt en Mazda en gang i tiden. Det er lettere å bli professor i terminalregulatorikk enn å få av tenningen i Sushibutten. Sikkert OK for en Japaner, tenkte Kåre, men ikke for oss. Prototype 24 våkner til liv. To av de tilstedeværende får lspontanfikset nyregrusproblemet sitt. Øreganger som har vært potte tette i en mannsalder blir åpnet på null komma niks. Fiender blir venner, og skilte foreldre blir kjærester igjen – i følge kommunikasjonsgjøken. Det siste er vi i sterk tvil om, særlig siden det kommer fra kommunikasjonsavdelingen. Resten er historie. Sølv er fortsatt det nye gull i drageracing – for alle unntatt Team Kåre. 

Og hvis du vil prøve skinnfrie pølser uten innmat, så kan vi anbefale den sterkt krydrede typen. 

Залишити відповідь